Deze website gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt.

Lees meer
Educatie -Aanbod - Koerswijziging: een klimaatexpeditie

:Aanbod

Koerswijziging: een klimaatexpeditie

Koerswijziging: een klimaatexpeditie

1u per activiteit

5de - 7de secondair

12 - 24 leerlingen

NL / FR

Gratis

Ga met uw leerlingen aan boord van de Belgica voor een klimaatexpeditie!

Omdat het klimaat niet alleen een onderwerp is voor de vakken aardrijkskunde of wetenschappen, stelt dit interdisciplinaire parcours leerkrachten in staat dit thema vanuit zeven verschillende vakken te verkennen: aardrijkskunde, geschiedenis, wetenschap, sociale en economische wetenschappen, levensbeschouwelijke vakken, Nederlands/talen en artistieke vorming.

De tool is een aanpassing van de tentoonstelling Op zoek naar... HET EINDE VAN DE WERELD! Een klimaatexpeditie aan boord van de ‘Belgica’, die in 2023 in het BELvue museum doorging.

Iedere fiche legt een link tussen het avontuur van het verkenningsschip ‘Belgica’ en de huidige klimaatuitdagingen.

De leerlingen ervaren een echte klimaatexpeditie: ze ontdekken het probleem, leren het fenomeen begrijpen, denken na over de rollen die we kunnen spelen in de koerswijziging en maken kennis met mogelijke oplossingen.

Dit educatieve materiaal werd gemaakt in samenwerking met GoodPlanet.

4

Dit pedagogische traject is opgevat als een verhaal dat u aan uw leerlingen kunt vertellen om op een interdisciplinaire manier over klimaat te praten.

Lees u de startgids waarin het verloop van het parcours over de verschillende vakken en het gebruik van de fiches wordt uitgelegd en bekijk het leerlingendossier voor u begint.

Hieronder vindt u de fiches per vak, in de volgorde van het parcours.

Goede reis!

Op deze pagina vindt u de documenten in gemiddelde resolutie, die u kunt raadplegen en downloaden ter voorbereiding. Voor gebruik in de klas raden we aan de documenten af te drukken. Daarom stellen we alle bestanden ook ter beschikking in hoge resolutie.

Geographie Aardrijkskunde

1/7 : Aardrijkskunde

Ontdek het fenomeen klimaatverandering, krijg inzicht in de begrippen weer en klimaat, en een overzicht van de gevolgen.

  • Activiteit 1: Ontdekking van Antarctica – 50 min

Kaartlezen, quiz en aangepast “zeven families”-spel

  • Activiteit 2: De gevolgen van de klimaatverandering – 2 x 50 min

Video, puzzel, leesopdrachten en documentanalyse

Histoire Geschiedenis

2/7: Geschiedenis

125 jaar scheiden ons van de 'Belgica'. Sindsdien zijn er heel wat technologische vooruitgangen geboekt. Hoe zijn onze behoeften geëvolueerd?

Welke plaats nam wetenschappelijk onderzoek in tijdens die periode? En hoe heeft de positie van België op het internationale toneel deze evoluties beïnvloed?

  • Activiteit 1: Wetenschap en klimaat – 50 min

Tekst met fouten, puzzel over energiebehoeften

  • Activiteit 2: België in de wereld – 2 x 50 min

Video, quiz, affiches maken

Sciences Wetenschappen

3/7 : Wetenschappen

Aan de hand van de analyse van verschillende natuurverschijnselen leren uw leerlingen hoe deze natuurlijke cycli verstoord worden door de mens en zijn steeds grotere verbruik van hulpbronnen.

  • Activiteit 1: Oorzaken en gevolgen van de klimaatverandering – 50 min

Werk in subgroepen: brainstorm / debat / discussie

  • Activiteit 2: Werking van het klimaat en zijn verstoring – 50 min

Interactieve quiz

Sciences Soc Eco Soc Eco Wetenschappen

4/7 : Sociale en economische wetenschappen

Wat als bepaalde zaken die ons vandaag niet choqueren, dat over 50 jaar wél zouden doen?

Praat met uw leerlingen over de plaats van onze behoeften in het leven, over het verschil in privileges en de evolutie van sociale en ecologische normen.

  • Activiteit 1: Onze levensstijl en behoeften – 2 tot 4 x 50 min (naar keuze)

Lezen, analyseren, gezamenlijke reflectie, observatie, debat, video, quiz, spelletjes

  • Activiteit 2: Sociale en ecologische ongelijkheid – 50 min

Privilege­spel, lezen, samenvatting, debat

EPC NCZ

5/7 : Levensbeschouwelijke vakken

Na het bekijken van de verschillende verschijnselen die verband houden met klimaatverandering, kunnen uw leerlingen vragen stellen: Welke relatie hebben zij met het levende? Welke waarden zijn van hen - en wat zijn die van anderen? Wat zijn hun sterke punten en hoe vormen ze om tot een troef voor de groep?

  • Activiteit 1: De aarde en de mens – 2 x 50 min

Bingo, gezamenlijke reflectie, debat

  • Activiteit 2: De waarden en krachten die ons vooruit helpen – 50 min

Verhaal met meerdere eindes, krachtenpuzzel

Langues Taal

6/7 : Nederlands, Frans, Engels

Waarom en hoe in actie komen? Wie zet zich in en op welke manier? Hoe worden de verantwoordelijkheden verdeeld? Nodig uw leerlingen uit om op een beredeneerde en gestructureerde manier op deze vragen te antwoorden.

  • Activiteit 1: Hoe en waarom in actie komen? – 2 x 50 min

Ontdekking en keuze van acties, een betoog schrijven

  • Activiteit 2: Wie zet zich in en hoe? – 2 x 50 min

Rollenspellen, gezamenlijke reflectie

Arts Kunst

7/7 : Artistieke vorming

Het is tijd om in actie te komen! Willen we een rechtvaardige en solidaire wereld, en hoe kunnen we die bereiken? Laat uw leerlingen in de huid kruipen van een bemanning die met allerlei avonturen wordt geconfronteerd, of nodig hen uit om hun visie te delen over de missie van de 'Belgica' van de toekomst.

  • Activiteit 1: Een schip voor morgen – 50 min

Een gezamenlijk kunstwerk maken

  • Activiteit 2: Allemaal in hetzelfde schuitje – 2x50 min

Een video maken