voor leerkrachten
educatieve toolbox beschikbaar einde 2025
Het vormgeven van gemeenschappelijke verhalen over recente Europese migratiestromen
Het Invisible Stories (INVIST) Project heeft tot doel leerkrachten geschiedenis, aardrijkskunde, burgerschap en sociale wetenschappen te ondersteunen in het geven van boeiende en leerzame lessen over de hedendaagse migratie in Europa en Europese identiteit. Het komt tegemoet aan de noodzaak om leerkrachten uit te rusten met de kennis en competenties die nodig zijn om les te geven over deze thema's.
Een educatieve toolbox wordt ontwikkeld, met daarin materiaal om vooroordelen te ontkrachten, bestaande overtuigingen uit te dagen en een beter begrip van de problemen te bevorderen. Hierbij staan onzichtbare verhalen (invisible stories) centraal, zodat een frisse en meer alomvattende kijk op migratie en Europese identiteit geboden wordt.
Dit project wordt uitgevoerd door de School with Class Foundation (Polen), in samenwerking met Asociación Smilemundo (Spanje) en de Koning Boudewijnstichting (België) en wordt medegefinancierd door het Erasmus+ programmafonds van de Europese Commissie.
In de eerste fase van het project werd een onderzoek uitgevoerd onder leerkrachten, experts en academici in België, Spanje en Polen. Journalist Serge Vandaele vat de belangrijkste punten van het rapport samen in een artikel.
In een tweede fase wordt een toolbox met verschillende leermiddelen voor leerkrachten ontwikkeld. In november wordt een eerste versie van de toolbox in klassen uit het Vlaamse onderwijs uitgestest. De finale versie van de toolbox zal in de loop van 2025 klaar zijn en is vanaf dan te gebruiken door alle leerkrachten. Stay tuned!